Graag was ik verder gegaan met de bovenkastjes. Het volgende punt is het boren van de gatenrijen voor de plankdragers. Dat zijn van die pinnetjes die je in een gaatje stop waar de plank op rust. Om de kast flexibel te houden boor je een hele rij gaatjes in de zijkant. Om die overal op gelijke hoogte te krijgen heb ik een boormalletje gemaakt. Maar bij het testen in een restplankje kwam ik er achter dat het boren van een mooi gaatje helemaal zo makkelijk niet is. Meestal maakt dat weinig uit omdat het gaatje toch afgedekt wordt of er komt een schroef in oid. Maar hier is een hele rij meestal ongebruikt, dus vol in het zicht. En dan wil ik wel een fatsoenlijk gaatje hebben en niet zo.
Twee gaatjes (rechts) zijn redelijk geworden, met heel veel moeite. Om het hele proces wat makkelijker te maken heb ik speciale boortjes besteld die net zulke mooie gaten maakt, maar dan gewoon gelijk zonder listige trucs.
Om toch nog wat te doen te hebben, heb ik de lade geleiders aan de lades bevestigd. Onder aan de lade komt een speciale klem die vervolgens in de ladegeleider klikt. Het was even een uitzoekerij, want de documentatie van de firma Blum is vrij cryprisch. Van die handleidingen die je past snapt als je weet hoe het moet.
Je kunt hiervoor een speciale mal kopen, maar als je het klemmetje op z'n plaats houdt en een beetje intelligent met een centerpons de gaatjes markeert, dan gaat het ook heel goed. Achter in de lade moet dan nog een gaatje geboord, waarvoor ik een simpel malletje heb gemaakt.
Daar zitten die klemmetjes met die mooie oranje hendels. Gelukkig is het uit het zicht.
Nog een tip, als je lijmresten weg wilt krabben, gebruik dan een oude beitel! De goede beitel die ik had gebruikt zat gelijk vol roestplekken en heeft een hoop tijd gekost om weer te fatsoeneren.
Monday, November 7, 2011
Subscribe to:
Post Comments (Atom)
No comments:
Post a Comment