Instagram

Monday, December 13, 2010

Schrapen en schuren

Bij alle fronten heb ik aan de achterkant nog niets gedaan om het hout glad te krijgen. Dat was nog gewoon ruw vanaf de schaafbank. Die is bij mij nu eenmaal niet zo geweldig dat je daar gelijk mee klaar bent. Ze zijn dan wel recht natuurlijk. Afwerken kan je doen door te schuren, maar ik ben begonnen met schrapen.

De schraper is gewoon een plaatje verenstaal waar ik een scherpe kant aan geslepen heb en op die scherpe kant een heel fijn braampje gewreven met een gladde hard stalen pen. En dan heb je een geweldig stuk gereedschap. Het is wel zwaar voor je handen en vooral je duimen, waarmee je het plaatje een beetje bol buigt, maar het werkt heel snel en voordat je het weet heb je zo'n stapel krullen bij elkaar geschraapt.

Het wordt niet super glad met schrapen. Voor de afwerking met olie is het belangrijk dat het oppervlak heel gelijkmatig is om zo een vlekkerig resultaat te voorkomen. Na het schrapen dus schuren. De schuurmachine van Hans heb ik nog steeds in gebruik en daarmee is het allemaal zo tot korrel 180 glad gemaakt.

Het kopse hout aan het eind van de stijlen heeft nog speciale aandacht nodig. De oppervlakte kwaliteit hiervan is extra belangrijk omdat kops hout veel sterker zuigt. Als er dus nog onregelmatigheden inzitten zie je dat gelijk. Begin je met schuren dan wordt het hout helemaal wit. Je moet dan doorgaan met steeds fijnere korrel tot het er weer houtkleurig uitziet Dit heb ik geschuurd tot korrel 320. Zo moet het er uit zien en zo maak ik ook kans op een mooi resultaat als ik ga olieen.

No comments:

Post a Comment