Instagram

Sunday, June 19, 2011

Multiplex is aangekomen


Een hele stapel, in totaal ongeveer een kwart kubieke meter hout. Gelukkig paste het makkelijk in de Duett. Ik had het besteld bij Fijnhout Amsterdam. Misschien niet de goedkoopste winkel, maar wel hele goede kwaliteit. Ze hebben het direct op maat gezaagd. Met een grote paneelzaag is dat heel wat makkelijker dan met de circelzaag en een geleidelatje op de knietjes op de grond. En mijn tafelzaag is er net een maatje te klein voor.


En hier de stapel in een hoekje van de garage. Ik heb de tijd genomen om eerst een mooi vlak vloertje te maken omdat het beton erg hobbelig is. Onderin de stapel allemaal goedkoper berken multiplex dat ik voor de onderkasten ga gebruiken die je toch niet ziet. Voor de bovenkasten heb ik met esdoorn gefineerde platen. Mooi spul. Als je op de foto klikt zie je ongeveer hoe het er uit ziet.

Nu moet ik alle zichtbare zaagkanten af gaan dekken met een latje esdoorn. Ik heb voldoende hout op zij gezet, moet het "alleen" nog gaan verwerken.

Het is nu dus weer afgelopen met het freewheelen. Het laatste tussendoor projectje is een spookschaafje geweest die ik met behulp van een kit gemaakt heb. In die kit zaten de metalen delen, het hout is van een restant appel.


En tenslotte nog wat foto's van de tafel die ik dit voorjaar samen met zwager Menno gemaakt heb.



Zoals je kunt zien was het mis gegaan bij het verlijmen van deze twee planken. Ik denk door een combinatie van niet optimale uitlijning van de groeiringen en een mislukte verlijming. Repareren was niet zo moeilijk want de lijmnaad liet wel heel makkelijk los. Ik heb het nu met epoxy gelijmd en heb een stukje hout genomen dat kwa groeiringen beter in de richting komt. Ze gaan het het blad nu wit verven. Zonde, heh!

No comments:

Post a Comment