Instagram

Thursday, October 20, 2011

Verder met de bestekbak.

We zijn lekker een weekend in Groningen geweest, dus weinig nuttigs gedaan. Maar de plank voor de bestekbak staat nu wel klaar.

Na het lijmen moest ik hem eerst weer netjes vlak zien te krijgen. Het meeste werk door dwars op de draad te schaven. Dwars gaat veel lichter, dus kan je makkelijker veel hout tegelijk verwijderen. En dwars heb je nooit dat je opeens diepe splinters uit het hout trekt. Nadat de plank zo netjes gevlakt is, ga ik met een zoetschaaf in de lengterichting van het hout de boel mooi glad maken.


Maar het hout is echt keihard. En kruisdradig waardoor de draadrichting bij elke groeiring van richting verandert. Bijna niet te doen met een handschaaf. En mijn rug deed pijn, en mijn elleboog speelde weer op....
Genoeg excuses om de schuurmachine te pakken.

Na het vlakken komt het op maat zagen. Hij is een beetje onhandig van vorm voor mijn zaagtafel. Ik heb het maar met de handcirkelzaag gedaan.


En zo ziet de plank er nu uit. Vrij grof geschuurd. Ik heb met potlood al uitgetekend waar ik de bakjes wil hebben die nu uitgefreest moeten worden, maar dat is op de foto moeilijk te zien.


No comments:

Post a Comment