Instagram

Tuesday, November 1, 2011

De kastjes.

De bestekbak heb ik maar even opzij gezet, eerst maar eens naar de kastjes kijken. Nu alle multiplex panelen in principe klaar liggen kan ik ze in elkaar gaan zetten. Dat doe ik met behulp van lamello's. Een soort koekjes, maar dan van beukenhout gemaakt. De verbinding gaat er uit zien zoals in dit teststukje:


Voor die koekjes frees ik gleufjes in het hout met de speciale lamellenfrees. Ik heb er een op marktplaats op de kop getikt, maar dat is geen al te beste koop geweest. Hij is behoorlijk versleten. Maar goed, geld voor een nieuwe heb ik er ook niet voor over. Op de foto zie je zo'n los koekje liggen op de plank en zie je hoe ze tussen de twee panelen in de sleuven zitten om de verbinding te versterken. Voor het frezen gebruik ik de pas gevlakte werkbank als referentie waardoor het resultaat heel behoorlijk wordt. Hier de gleuven in de horizontale delen.

En hier in de verticale delen, daar gebruik ik een blok hout voor met een mooie haakse zijkant. Door zo te werken komt de precisie uit de vlakke werkbank en niet uit de (versleten) beugels van de machine.

Om het assembleren wat makkelijker te maken heb ik de koekjes in de bankschroef nog iets platter geknepen. Het is lekker als er in het geheel nog een heel klein beetje bewegingsruimte zit om de delen goed op z'n plaats te schuiven. Door de vochtige lijm gaan ze toch wel weer in hun groefjes uitzetten. In de hoeken plak ik nog een strook afplaktape om uitpuilende lijm op te vangen, en dan is het zaak alles goed in de lijm te zetten, in elkaar steken, klemmen er op, controleren op haaksheid en desnoods nog een beetje corrigeren met een klem diagonaal.

En zo heb ik er nu vier gemaakt. Dit zijn de bovenkastjes, de kleinste om een beetje aan het proces te wennen.



Natuurlijk zien jullie gelijk wat er fout is gegaan. Drie kastjes hebben een achterwand waar het houtpatroon verticaal loopt, en de vierde heeft hem horizontaal. Daar kan ik me zoooo aan ergeren. Al die tijd let ik op zulke details en dan in de hektiek van het moment gaat het toch een keertje fout. Wat nu? Er uit halen gaat niet meer. Ik kan het gewoon laten zitten. Het is het achterste kastje, daar kijkt toch niemand in. Ik kan er ook een losse plaat achterin lijmen. Nou ja, ik moet er nog eens diep over nadenken.

No comments:

Post a Comment