Instagram

Thursday, June 17, 2010

Velling kanten schaafje

In mijn vorige blogbericht schreef ik dat ik nogal wat problemen had met het schaven van de vellingkantjes (de schuine kantjes). Dat lijkt nu opgelost met een modificatie van mijn schaafje. Ik heb de geleiderails nu in een hoek van ongeveer 10 graden gezet. De beitel schaaft nu scheef in het hout, waardoor je meer als een mes in het hout snijdt. Je moet nog steeds goed opletten welke richting je opgaat. Maar de lange stijlen van de koelkast deur heb ik zonder problemen kunnen afschuinen, terwijl die een nogal golvende draad hebben.
Modified chamfer plane. Now with build in skew.

Je kijkt hier tegen de bodem van de schaaf aan, liggend op een van die stijlen. Het ziet er allemaal nogal provisorisch uit, maar het werkt als een dolle.

No comments:

Post a Comment