Instagram

Saturday, March 6, 2010

Beitels

Ik heb al een hele tijd een stel oude beitels die ik meer gebruik om te snijden dan om te hakken. Daar wordt dus niet met de hamer op geramd, maar die worden met handkracht gebruikt. Ze zijn bedoeld voor het fijne werk dus. Nou was het altijd al een allegaartje en de handvaten waren door vorige bezitters flink verbruikt en dus niet echt comfortabel meer. Het zijn een paar Nooitgedacht beitels en twee zweedse van E.A Berg.
Op het forum van woodworking.nl bood woodworker aan om een paar nieuwe handvaten voor me te draaien. Ondertussen had ik nog een iets grotere en een heel smal beiteltje gekocht. Ik heb wat esdoorn balkjes naar woodworker gestuurd, samen met een paar messing busjes die ik op mijn werk gedraaid heb. En dit is het resultaat geworden:


Als je op de foto klikt kan je het nog beter zien :-)

Het zijn er nu nog 6. Ik moest namelijk het gat op de juiste breedte en diepte uitboren voor de verschillende beitels en ik ben zo slim geweest om het bij eentje te groot te boren. Daar heb ik nu dus een een deuvel ingelijmd en die moet even drogen. Het hout heb ik verder behandeld met olie, en als dat goed droog is zet ik ze nog in de was. Ze zijn nu tenminste allemaal even mooi en ze liggen echt heel lekker in de hand. Een succes dus.

No comments:

Post a Comment