Instagram

Sunday, March 14, 2010

Vocht

Alle panelen zijn klaar. Tijd dus om aan de regels en stijlen (het kader dat rondom een paneel komt) te gaan denken. En toen dacht ik aan de diepte van de groef die ik moet gaan maken en waar het paneel in komt te zitten.

Deze panelen zijn van massief hout, dus zullen ze krimpen en zwellen met het weer. Daarom zitten ze zwevend in de groef, ze worden niet vastgelijmd. De vraag kwam dus bij me op, hoeveel gaan ze zwellen en krimpen? Dat is namelijk belangrijk omdat de groef diep genoeg moet zijn om deze maatverschillen op te vangen. En om daar iets over te weten te komen moet ik de vochtigheid van het hout weten. Dat meet ik met dit apparaat:
Je steekt de pennetjes in het hout en met het lampje en de draaiknop kan je de vochtigheid meten. Toen ik het hout kocht zat het op 12%. Bij het begin van het project meette ik 9%, ook als ik een plank doorgezaagd had en in het midden kon meten. Het hout was dus goed door en door geacclimatiseerd. Maar nu is de kou en de vorst weg en zitten we weer in een vochtig klimaat. De dunneplankjes veranderen snel met het weer, dus die zitten nu weer op 12%. Veel meer dan het hout van de meubels in huis waar de CV aanstaat, die zijn ongeveer 8%.

Ik heb het hout dus maar naar binnen gehaald en onder het bed opgelat. Dat was even schrikken, de volgende dag zag het er zo uit:
De bovenste planken konden van boven veel sneller drogen dan van onderen, dus trokken ze krom. Ik heb ze omgedraaid en nu zijn ze wel weer aardig recht. Hopelijk wordt het nog wat beter. De langste plank, diw voor de koelkast gebruikt gaat worden is 110cm lang gemaakt. Hij is nu al een heel einde droger en zit nu op 109.1 cm. Dat gaat hard!

Vocht en hout is een heel gedoe.

No comments:

Post a Comment