Instagram

Monday, October 11, 2010

Schuren en olieen

Zaterdag was het zulk mooi weer dat ik de gelijk een buitenklusje ben begonnen. Schuren. Typisch iets om niet in de werkplaats te doen, als je niet alles onder het stof wilt hebben. Ik kon van collega Hans een mooie excenter schuurmachine lenen, en met een stapel schuurschijfjes in oplopend grit ben ik lekker alle panelen gaan schuren. Hoewel ze al behoorlijk glad en strak waren, zag je bij kritisch kijken in het daglicht toch nog veel lelijke plekjes. Ik ben dus begonnen met grit 60. Dan 80, 120, 180 en 240. Al die tussenstapjes juist om tijd te besparen. Sla je stappen over dan kost het veel meer moeite om de schuurkrasjes van de vorige gang weg te schuren. Grit 240 is fijn genoeg om een voelbaar glad resultaat te krijgen.

Vervolgens in de olie zetten. Olie heeft voor mij het grote voordeel dat er makkelijk een goed resultaat mee te krijgen is. Ik ben niet zo'n schilder en krijg dan al snel strepen, druipers en stof in de lak. Olie zet je dik op, laat het 10 minuten intrekken en dan met een schone doek goed uitwrijven. Er mag geen laag op blijven. Nadeel van olie is dat het hout nogal donker kleurt. Daarom heb ik het gemengd met 8% witte kleurstof. Op een weegschaal dus een hoeveelheid olie in een bakje doen en daar 8% wit bij druppelen.

Voor een goede bescherming van het houtoppervlak is alleen olie een beetje karig. Ik gebruik een mengsel dat ontwikkeld is voor vloeren. Er zit ook een harde wax en een soort vernis doorheen. Maar het opbrengen wordt daar niet moeilijker van. En als het sterk genoeg is voor een vloer, zal het ook wel goed zijn voor een keukenkastje. Door het toevoegen van de witte kleurstof blijft het hout mooi licht van kleur. Een nadeel vind ik wel dat de notenhouten strips vrij open vaten hebben die als streepjes in het oppervlak zichtbaar zijn. Die zijn nu wit geaccentueerd.

Helaas schoot er zondag tijdens het olieen opeens een kramp in m'n rug en loop ik nu met een soort spit rond. Ik heb het dus niet af kunnen maken. Maar om een idee te geven hoe het gaat worden, even een fotootje van een ladefront.
Trial fit of drawer front.

Het begint er al een beetje op te lijken! Wat er verder nog moet gebeuren? Het paneel nog een keer in de olie zetten. Het zit nu een beetje te krap in de groef van het frame, dus rondom een flinter afzagen. Ik wil al de panelen in het midden fixeren, dus daarvoor ga ik een pin in de groef zetten en een bijpassend nokje uitzagen in het paneel, maar dat leg ik wel uit als ik zover ben. Tenslotte het geheel verlijmen en de uitstekende hoorntjes afzagen. Als laatste de buitenmaten op de juiste maat schaven, randen afronden en het frame inolieen.

Maar eerst mijn rug weer laten herstellen.

No comments:

Post a Comment