Instagram

Saturday, February 20, 2010

Het is weer weekend

Het is weer weekend, dus wordt er hard doorgewerkt, anders komt het nooit af. 's Ochtends kom ik trouwens wel een beetje traag op gang, maar eenmaal in de werkplaats ben ik gelijk weer enthousiast. Zeker als het kacheltje brand, want het is nog best koud.

Ik heb eens alle handelingen gefotografeerd die nodig zijn om zo'n paneeltje te maken. Eerst de plankjes weer netjes op de vlakbank glad en strak schaven. Ik schaaf nu hele kleine beetjes tegelijk en voer het plankje langzaam door, om het hout zo min mogelijk te beschadigen.

Als ik dan weer een mooie vlakke kant heb zet ik die tegen de haakse aanslag om een van de zijkanten haaks en recht te maken.


Daarna gaat hij in de vandiktebank. Die zit onder de vlakbank. Hij gebruikt dezelfde messen die nu dus het hout aan de andere kant schaven. hierbij moet ik telkens controleren of ik al op de goede maat van 11 mm zit.


Nu hebben de plankjes dus al 3 vlakke en haakse kanten en zijn we een uurtje verder. Nu ga ik eerst nog een keer controleren of het een mooi geheel wordt en ga ik alles goed markeren, zodat ik straks geen fouten maak bij het lijmen.

Ik kijk ook goed waar ik ze op breedte wil zagen, dat is dan het volgende klusje.

De plankjes kunnen nu echt netjes geschaafd en geschuurd worden. Op de vlak vandikte bank heb je toch meestal ruwe plekken en zelfs hapjes uit het hout getrokken. Ik probeer zoveel mogelijk te schaven, maar dat lukt niet altijd. Eigenlijk zou ik dan verder kunnen gaan met schrapen, maar ik kies nu even voor het gemak en pak de schuurmachine om de laatste ongerechtigheden weg te werken.

Ondertussen moeten ook de notenhouten strips gezaagd worden.

En die worden dan weer geschaafd vooral om de zaagsporen weg te werken. Ze komen behoorlijk recht van de zaagtafel, dus daar maak ik me verder geen zorgen over. Ik schaaf gewoon met een zoetschaaf een paar dunne krulletjes.

De randen van de plankjes zet ik nog een keer op de futselplank, om er echt zeker van te zijn dat ze haaks, recht en netjes zijn. Dat lijmt het beste. Ik ben klaar als er zulke mooie krullen afkomen en de planken recht zijn.

Nu kunnen ze eindelijk in de lijmklem. Dat is met zoveel lijmnaden nog een hele hektische klus. Je mag niet al te lang wachten met de klem aan te draaien, want de lijm droogt snel.

Na het drogen gaat het hele paneel weer op de werkbank. De noten strips steken een flink eind uit. Overal zitten lijmkorsten en het is natuurlijk nooit helemaal 100% recht en vlak. Dus weer schaven en schuren.

Ik ben nu wel een paar uur verder. Als het paneel dan op de uiteindelijke maat gezaagd is, ziet het er zo uit.


No comments:

Post a Comment