Instagram

Wednesday, February 10, 2010

Kantenschaafje

Het meeste werk zal ik met machines doen. Ik heb een vlakvandiktebank, een zaagtafel en een kolomboormachine staan. Allemaal geen super profi machines, want zoveel ruimte heb ik niet.

Maar eigenlijk vind ik het leuker om met handgereedschap te werken. Dit project is voor mij echter een graadje te groot om helemaal met de hand te doen. Vooral het ruwe werk, het schulpen (in de lengte van een plank zagen), en het op dikte schaven van een plank is met de hand niet leuk meer. Machines zijn dan erg prettig.

Maar af en toe een schaaf of een handzaag gebruiken is helemaal niet verkeerd. Ook leuker voor de buren.

Om de kanten van de planken schuin af te werken, heb ik een oud houten schaafje omgebouwd.


Het werkt heel simpel. Je stelt de gewenste breedte in, en schaaft dan op rand van de plank tot er niets meer gebeurd. Dan heb je een mooi en regelmatig vellingkantje.

In de praktijk is het toch wel iets listiger. Je moet wel de beitel telkens op dezelfde plek terugzetten als je die geslepen hebt. dat betekend dus telkens even een proefstukje maken en evt. bijstellen.

No comments:

Post a Comment